Naturvårdsverket gav Cloudberry i uppdrag att undersöka och analysera hur Sveriges nationalparker uppfattas och används av allmänheten och några utvalda målgrupper. Huvudprojektledare för uppdragen från Naturvårdsverket var jag – Joakim Lind.

Uppdraget genomfördes genom djupintervjuer, fokusgrupper, enkäter och workshops. Vi besökte flera nationalparker vid olika tillfällen för att möta och tala med besökarna på plats. Analysen och rapporten låg till grund för en tävling där ett antal kommunikationsbyråer föreslog en ny gemensam profil och identitetsplattform för Sveriges nationalparker.

Profilering utgick från det underlag vi fick fram i vår rapport. Tävlingsteamet Happy F & B vann med sitt förslag ”Kronjuveler”. I det vinnande laget ingick också White Arkitekter samt Forsman och Bodenfors Factory AB. Längre ner finns en översikt av hur det vinnande bidraget såg ut. Under åren 2006-2010 var Cloudberry upphandlade av Naturvårdsverket. Under perioden genomförde vi ett tiotal uppdrag med betoning på analys, strategi och workshops.

Kontakta mig om du vill veta mer om uppdraget eller få en kopia av rapporten.

Uppdraget uppmärksammades i Dagens media den 11 september 20008. Se skärmdump nedan om länken slutat fungera.

https://www.dagensmedia.se/alla-nyheter/nyheter/nationalparkerna-ska-fa-gemensam-identitet/