Fallstudier av ekonomin för fem filmproduktioner med Stockholmsanknytning och en diskussion om ekonomiska betydelsen av en filmfond i Stockholm
En djupdykning i svensk film och Stockholms unika position
Svensk film har sedan flera år tillbaka upplevt en framgångsvåg, med ett stort antal producerade svenska filmer som når sin publik årligen. Trots framgången förblir filmproduktion ekonomiskt riskabelt, med finansiering som en central utmaning.
Historiskt sett var Stockholm, med dess ikoniska Filmstaden i Råsunda, en gång i tiden en internationell förebild för filmproduktion, associerad med legendariska namn som Greta Garbo och Victor Sjöström. Men under 2000-talet har filmproduktionen i Sverige successivt flyttat från Stockholm till regionala filmcentrum som Film i Skåne och Film i Väst, delvis som en följd av EU:s satsningar på regionala kluster och kreativa näringar.
Denna regionalisering har lett till att Stockholm, trots att det är hem för 80 procent av landets filmskapare, saknar en egen filmfond – något som andra svenska regioner erbjuder. Detta har resulterat i att många produktioner, både svenska och internationella, väljer andra inspelningsplatser.
Intressant nog filmar större svenska produktioner ibland även utomlands, driven av kostnadseffektivitet och specifika miljökrav. Stockholm står därmed inför utmaningen att inte bara vara en vacker och fungerande filmstad, utan även att konkurrera ekonomiskt med andra regioner och städer globalt.
Trots detta har Stockholm en robust infrastruktur och ett arv av talang inom filmindustrin, vilket gör det till en idealisk kandidat för att bli Sveriges och Nordens filmcentrum. Med unika resurser som Stiller Studios och Chimney Pot, som redan lockar internationella produktioner, har Stockholm potentialen att etablera sig som en central hubb för europeisk filmproduktion.
Denna rapport presenterar fem fallstudier av svenska filmproduktioner med anknytning till Stockholm men som producerats annorstädes, och utforskar den ekonomiska betydelsen av en potentiell filmfond i Stockholm. Producenterna vi intervjuat betonar behovet av en sådan fond för att behålla och attrahera filmproduktioner i regionen.
De filmexempel som analyserats, såsom ”Monica Z” och ”Gentlemen och Gangsters”, belyser hur en Stockholmsbaserad filmfond skulle kunna generera betydande ekonomiska fördelar, inte bara i form av regional omsättning utan också som en katalysator för sysselsättning och kreativ tillväxt.
Med tanke på framgångarna av liknande initiativ i andra regioner, såsom Film i Väst, blir det tydligt att en sådan fond inte bara skulle gynna den lokala ekonomin utan även stärka Stockholms position som en central aktör inom den europeiska filmindustrin.
Avslutningsvis understryker rapporten vikten av att en Stockholmsbaserad filmfond skulle erbjuda både ”hård” och ”mjuk” finansiering, där producenter kan behålla ägarandelar och därmed främja en stark och dynamisk filmbransch i regionen.
Pressmeddelande från Invest Stockholm:
”En filmfond på 26 miljoner genererar en regional omsättning i Stockholm på mellan 40-90 miljoner kronor. Det framgår av en rapport från Stockholm Business Region som bygger fallstudier av ekonomin för fem filmproduktioner och den ekonomiska betydelsen av en filmfond i Stockholm. Avsaknaden av en filmfond gör att Stockholm går miste om miljontals kronor i form av intäkter och sysselsättning i regionen.”